mandag 14. august 2017

Uke 1 - positivt overrasket!

Den første uka på lavkarbo er over. Det har gått overraskende fint, jeg har ikke falt for en eneste fristelse faktisk. Og for å være ærlig så har ikke fristelsene fristet meg heller.

Gikk på vekta i går (søndag), og jøjjemeg for et resultat! Jeg har rast ned 3,7 kilo på bare en uke. Det hadde jeg ikke trodd, siden jeg har spist så mye og så godt hele uka. Snakk om motivasjonsboost!
Jadajada jeg vet jo at mesteparten er vann som slipper – men hey! Vann er jo vekt det og!

Siden jeg har vært igjennom dette tidligere, var jeg forberedt på de reaksjonene som ville komme fra kroppen min. Men jeg synes det gikk mye bedre enn forventet J

Lavkarbo uke 1, kort oppsummert:

  • Ned 3,7 kg! Jippi!

  • Hodepine de tre første dagene. Lindret med ibux og mye vann. Jeg var forberedt på hodepine, så det har ikke plaget meg nevneverdig siden jeg visste det kom til å gå over. Jeg har sørget for å ha med meg vannflaska mi over alt. Hodepinen var helt forsvunnet på dag 4. Så da var jeg over den kneika J
  • Jeg har spist knallgod mat, jeg har spist når jeg er sulten, og jeg har spist til jeg er mett. Problemet mitt har tidligere vært at jeg er så ufattelig glad i mat at jeg nesten ikke har klart å styre meg, men har fortsatt å spise selv etter at jeg egentlig er mett bare fordi det er så godt. Den siste uken har det faktisk ligget igjen mat på tallerkenen min, og det er uvanlig til meg å være. For selv om jeg har spist utrolig god mat den siste uka, så har jeg rett og slett ikke orket å spise de samme mengdene som før. Igjen, takk til stabilt blodsukker! Dessuten blir jeg nok raskere mett av det jeg spiser nå, i forhold til hva mine måltider tidligere bestod av. Jeg må visst justere ned på porsjonene, hjernen min er jo vant til at jeg trenger store porsjoner for å bli mett. Men magen sier noe annet. Heldigvis!
  • Søthungeren (jeg kunne tidligere bli fysen og måtte raide godisskapet) forsvant etter det første døgnet faktisk. Jeg har rett og slett ikke lyst på verken sjokolade eller potetgull, noe jeg helt sikkert kan takke et stabilt blodsukker for.
  • Sultfølelsen har nesten forsvunnet. Det er helt merkelig. Jeg blir ikke overmannet av plutselig, grusom sult lenger, og har dermed sluttet helt med småspising. Tidligere ble det en sjokoladebit her og en brødskive der… Jeg trenger ikke det lenger for jeg blir ikke så sulten at jeg til slutt blir desperat og bare MÅ ha noe. Veldig uvant, og sinnssykt deilig!
  • Energien har vært den samme. Jeg har ikke merket noe til mindre energi eller utmattelse som noen beskriver i starten. Håper det fortsetter sånn.
  • Jeg har ikke trent, men gått en del i skogen. I ulendt terreng da det er best for ryggen min.
  • Søvnen har faktisk vært bedre, uten at jeg kan si sikkert om det har noe med kostholdet å gjøre.
  • Magen har vært normal. Halleluja! Jeg har veldig lenge, og i alle fall det siste året, ofte fått knip/smerter i magen etter måltider, nesten som å ha hold. Nå merker jeg ingen ting, en kjærkommen forandring.
  • Jeg flyr på do og tisser støtt. Det har nok en sammenheng med at jeg alltid har vannflaska mi i nærheten.
  • Humøret har vært mer stabilt. Tidligere kunne jeg bli et monster når jeg var sulten, men siden søthungeren er borte og sultfølelsen/matlysten er drastisk redusert så opplever jeg heller ikke disse humørsvingningene parallellt med svingninger i blodsukkeret. Deilig for meg – og for de rundt meg ;)


Alt i alt så har den første uka gått over all forventning. Det eneste negative jeg kan komme på var hodepinen, men den ga seg jo etter noen dager.

Så nå er jeg motivert for uke 2, jeg gir meg ikke før jeg har nådd målet mitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar